Výhodné strategické miesto na sútoku Váhu a Dunaja s brodom
vzbudzovalo záujem od dávnych čias. Ovládanie takéhoto jedinečného prievozu a rušného dopravného
ohniska znamenalo panstvo nad celou okolitou krajinou. Lokalita dnešnej pevnosti Komárna sa spomína v Anonymovom diele
Gesta Hungarorum. V období tatárskych vpádov,
kedy bola veľká časť nášho územia spustošená, sa dokázalo ubrániť
len niekoľko silných hradov. Medzi ne patrilo i Komárno, o ktorom sa zmieňuje
jeden z listov kráľa Bélu IV. v roku 1245.
Po ústupe Tatárov z Uhorska kráľ, podporujúci rozkvet stredovekých miest v krátkom čase udeľuje 25
mestám veľké výsady, medzi nimi – v roku 1265 – i mestské práva Komárnu.
Vznik
prvého murovaného hradu v Komárne možno datovať do rokov
1265–1268. V roku 1317 sa za hradbami komárňanského hradu bránil Matúš Čák
Trenčiansky proti uhorskému kráľovi Karolovi Róbertovi. Reprezentatívnu podobu renesančného paláca dala komárňanskému hradu
prestavba v dobe panovania Mateja Korvína vykonaná talianskymi majstrami. Komárňanský hrad sa na konci 15. storočia
stal významným komplexom budov s prepychovo vystavaným palácom, zodpovedajúcim
náročným kráľovským požiadavkám.
Charakter hradu a jeho ďalší vývoj zmenili až vyše pol druha
storočia trvajúce turecké vojny. S rozvojom delostrelectva nastáva nová
epocha fortifikačného staviteľstva.
Po
obsadení Budína Turkami v roku 1541 rozhodol Ferdinand I. o výstavbe pevnosti
v Komárne. Vyhotovením plánu komárňanskej
pevnosti poveril Pietra Ferraboscu, ktorý navrhol päťuholníkový bastiónový systém.
V roku
1546 sa začala výstavba pevnosti na mieste staršieho hradu. V roku 1557 sa zdokonaľovali už
len zemné valy a prehlbovali sa vodné priekopy. Tým sa ukončila výstavba
tzv. Starej pevnosti. Pevnosť mala tvar
nepravidelného päťuholníka. Jarná povodeň v roku
1570 spôsobila obrovské škody, lebo sa zrútila čast kurtín. Pod osobným
vedením U.Süessa bola pevnosť v 1572-1592 znovu postavená podľa pôvodného
vzoru. Jej tvar sa dodnes prakticky nezmenil.
K ďalšej dôležitej
fortifikačnej činnosti došlo v dobe panovania Leopolda I. (1658–1705), keď
v rokoch 1663–1664 padli do rúk Turkov Nové Zámky, čím sa obranná
protiturecká reťaz
prelomila. Z tohto podnetu nariaďuje Leopold I. výstavbu ďalších dvoch
bastiónových pevností:
pevnosti Leopoldov neďaleko Hlohovca, ktorá mala zabrániť tureckému
prenikaniu na Považie a Novej pevnosti v Komárne. Prvá etapa výstavby
Novej pevnosti trvala do roku 1663, kedy boli vykonávané len práce na zemných
valoch. Po roku 1663 sa začala druhá etapa výstavby, v ktorej namiesto dočasných
zemných valov postupne budovali bastióny a kurtíny z kameňa a pálených tehál.
Práce sa uskutočnili na základe projektov Franza
Wymesa s využitím
poznatkov najmodernejšej talianskej a francúzskej fortifikačnej architektúry.
Dôkladná výstavba Novej pevnosti bola ukončená v roku 1673. Stará pevnosť ostala v pôvodnom
tvare. Pred jej hlavnou bránou bol vystavaný nepravidelný ravelin, chrániaci
vstup. Nová pevnosť mala väčšiu rozlohu než stará, mala tiež tvar päťuholníka a jej dva východné bastióny
sa voľne pripájali za vodnou priekopou k dvom západným bastiónom Starej
pevnosti. Z piatich bastiónov Novej pevnosti bol najväčší západný (stredný)
s hrotom smerujúcim k mestu. Na sever i na juh od neho boli situované dva
raveliny, z ktorých južný, s padacím mostom, mal úlohu chrániť hlavnú
bránu pevnosti, ktorá bola umiestnená v strede kurtíny medzi západným a južným
bastiónom. Široká
vodná priekopa okolo obvodových múrov sledovala tvar pevnosti. V hradbách
boli vybudované kazematy, z ktorých do priekopy vyúsťovalo niekoľko
poterien. Okolo Starej a Novej pevnosti postavili v tomto období i kontreskarpy
s krytou cestou a s niekoľkými zhromaždiskami.
V tej dobe predstavovala komárňanská
pevnosť vyspelú fortifikačnú stavbu, jednu z prvých svojho typu v strednej Európe.
Turecká armáda utrpela v
roku 1683 pri Viedni závažnú porážku. Táto udalosť
znamenala podstatný prevrat v živote Komárna. Hraničná pevnosť stráca na
svojom význame a starostlivosť o jej údržbu klesla na minimum. Dve veľké
zemetrasenia v rokoch 1763 a 1783 na dlhší čas spečatili jej osud. Armádne veliteľstvo
usúdilo, že oprava pevnosti nie je rentabilná a z toho dôvodu ju vojsko opustilo. Pozemok pevnosti daroval cisár Jozef II. mestu a budovy boli v
roku 1784 predané na dražbe.
Vplyvom napoleonských vojen sa začala nová expanzia výstavby pevnostného systému Komárna. Vojnové udalosti v rokoch 1800–1805 usmerňujú pozornosť vojenského velenia, ktoré si potrebovalo pri Dunaji zabezpečiť strategické postavenie proti Napoleonovi, opäť na Komárno. Pri tejto príležitosti sa buduje z tehál aj severné krídlo Novej pevnosti, ktoré bolo dovtedy zo zeminy.
Túto činnosť možno nazvať aj treťou etapou výstavby Novej pevnosti. Práce sa začali 20. augusta 1808 a 4. septembra toho istého roka boli dokončené. V rámci ďalších prác sa na nádvorí v roku 1810 vystavala kasáreň v pôdorysnom tvare písmena "U" so stenami rovnobežnými s kurtínami. V jej vnútornom priestore na južnej strane postavili v roku 1815 veliteľskú budovu. V rokoch 1827–1839 bola prestavaná aj Stará pevnosť. Pri zachovaní obvodových múrov pevnosti vybudovali kazematné priestory v kurtínach, ako aj kazematné delostrelecké postavenia v bastiónoch. V priebehu 19. stroročia pokračovala veľkorysá výstavba pevnostného komplexu polygonálneho typu ďalšími prvkami - Palatínskou líniou, Vážskou líniou, Vážskym a Dunajským predmostím, fortom Sandberg a fortom Igmánd až do dnešnej podoby. Po výstavbe týchto fortifikačných prvkov plnili centrálne pevnosti už len úlohu bastiónového vnútorného opevnenia - noyau polygonálnej komárňanskej pevnosti.
Palatínska línia (Palatinal Linie).
Palatínska línia bola vystavaná v rokoch 1839-1847 na mieste staršej dočasnej zemnej pevnostnej línie z roku 1809. Bola pomenovaná na počesť palatína Jozefa, riadiaceho opevňovacie práce pôvodnej línie v roku 1809. Pozostáva z 5 reduitových fortov, navzájom spojených armovaným zemným valom s priekopou a streleckými galériami do súvislej obrannej reťaze, dlhej 5 km. Začína na brehu Dunaja cca 3 km západne od centrálnych pevností a končí pri ramene Váhu. Forty sú číslované rímskymi číslicami I - V a sú stavebne zhodné. V zmysle tradičného názvoslovia rakúskej opevňovacej školy sú označované ako "bastióny". Prepojenie medzi vnútorným priestorom obrannej línie a územím mimo mesta zabezpečovali 3 dokonale chránené brány - pri bastióne I. Bratislavská brána, pri bastióne III. Gútska brána a pri bastióne V. Apálska brána.
Vážska línia (Waag Anschluss).
Jej výstavba začala
v roku 1866 v dôsledku zhoršenia vzťahov s Pruskom, kedy malo Komárno plniť
úlohu tzv. "národného reduitu". Vážska línia začína na
severnom konci Palatínskej línie ako jej pokračovanie, potom sa stáča na
juh pozdĺž toku Váhu. Líniu
tvorí 6 objektov (VI.-XI.),
z ktorých prvé dva (č. VI. a
VII., označované tiež ako "bastióny"), patria medzi reduitové
forty. Tieto sú medzi sebou spojené zemným valom bez armovania. Forty majú
iný pôdorys než forty Palatínskej línie a líšia sa aj
navzájom medzi sebou. Jadro
fortu
VII. tvorí reduit v pôdorysnom tvare "U". Od fortu VII. pokračuje línia
na juh pozdĺž toku Váhu vo forme Carnotovho múra so strieľňami, chráneného
zemným valom a tokom Váhu, zosilneného delostreleckými kaponiérovými batériami
VIII. až XI. Posledným objektom XI. sa Vážska línia napojuje na vonkajšie
fortifikačné články Novej pevnosti, čím uzatvára pevnostný prstenec okolo
mesta.
Vážske predmostie a Dunajské predmostie (Waag Brückenkopf, Donau Brückenkopf).
Vážske predmostie sa nachádza na druhom brehu Váhu oproti centrálnym pevnostiam, Dunajské predmostie sa nachádza na druhom brehu Dunaja oproti centrálnym pevnostiam. Obe boli spojené s centrálnymi pevnosťami pontónovým mostom. Ich prvoradou úlohou však nebolo chrániť most, ale chrániť centrálne pevnosti pred útokom z druhej strany vodných tokov. Vývoj oboch predmostí bol v podstate totožný. Pôvodne boli vybudované za riekami v roku 1585. V prvej polovici 17. stor. ich nazývali sv. Michael (neskôr sv. Filip) a sv. Peter. V roku 1661 boli zbúrané, pretože už nevyhovovali vtedajším nárokom a na ich miestach postavili silnejšie obranné stavby. V rámci veľkej výstavby pevnostného systému v 60. rokoch 19. stor. ich prestavali a zosilnili podľa novej takticko-technickej štruktúry opevnení. Obe predmostia boli stavebne podobné. Pozostávali z ústredných objektov - štvoruholníkových bastiónových fortov, zosilnených po oboch stranách 3 zemnými redutami. Objekty boli pospájané zemnými valmi, priliehajúcimi na koncoch k brehom riek. Ústredný objekt Dunajského predmostia sa nazýva Hviezdicová pevnosť.
Fort Sandberg.
Fort bol
vystavaný v rokoch 1850 - 1871 na Monoštorskom návrší na mieste starších
opevnení, vybudovaných pri bojoch v roku 1849 na rozkaz veliteľa pevnosti
generála Klapku. Bol postavený na základe projektov Ženijného
riaditeľstva v Komárne. Zabezpečoval pevnosť pred útokom od juhozápadu
a delostrelecky ovládal tok Dunaja. Ide o polygonálny reduitový fort približne
obdĺžnikového pôdorysu. Zaberá plochu cca 70
ha.
Fort Igmánd.
Predstavuje najmladší a najmodernejší prvok pevnostného systému Komárna. Vybudovali ho v rokoch 1871 - 1877 na zabezpečenie pevnosti pred útokom z juhu. Na rozdiel od ostatných častí komárňanskej pevnosti patrí už do novej formy pevnostného staviteľstva - fortového opevňovacieho systému. Ide o jednovalový delostrelecký fort. Je predstaviteľom vrcholu fortifikačnej architektúry pred zavedením ocele a betónu. Jeho dokončenie v roku 1877 sa považuje za zavŕšenie výstavby komárňanskej pevnosti.
Fortifikačný systém Komárna
je v podstate zachovaný. K rozbúraniu
niektorých častí pevnosti došlo ešte v prvej polovici
20. storočia.
Tento osud postihol vonkajšie články
a priekopy centrálnych pevností
a časti Palatínskej línie. Z bastiónu
I. sa zachovala len Bratislavská brána. Medzi
bastiónmi II.–III. bola prerazená kurtína za účelom vybudovania komunikácie,
časť hradieb medzi bastiónmi III.–IV. bola asanovaná pre komunikáciu a železničnú
trať do Bratislavy a Kolárova.
Z Vážskej línie je asanovaná
časť Carnotovho múra medzi batériami
IX. a X. K poškodeniu a devastácii Starej a Novej pevnosti prispeli veľkou
mierou najmä sovietske vojská, ktoré užívali tieto priestory od roku 1968
do roku 1991.
Dnes
centrálne pevnosti
využíva
Armáda Slovenskej republiky.
Objekty Palatínskej a Vážskej línie sú prevažne využívané súkromnými
podnikateľskými subjektmi, ktoré objekty na vlastné náklady rekonštruujú
pre svoju potrebu.
Stav a prístupnosť jednotlivých pevnostných objektov ( leto 2002):
Stará a Nová pevnosť - neprístupné, v držbe armády, exteriér čiastočne prístupný.
Bratislavská brána - v držbe podnikateľského subjektu, zrekonštruovaná, exteriér prístupný.
Bastión II. - v držbe rôznych malých súkromných firiem (obchody, kaviarne), čiastočne udržiavaný, interiér reduitu zdevastovaný, exteriér i interiér prístupné, možnosť vstupu do streleckých galérií.
Bastión III. - v držbe podnikateľských subjektov (stavebné materiály, kaviareň), čiastočne zrekonštruovaný, interiér neprístupný.
Bastión IV. - v držbe podnikateľského subjektu (stavebné materiály), zrekonštruovaný, interiér neprístupný.
Bastión V. - zrekonštruovaný, v objekte súkromná galéria, exteriér čiastočne prístupný.
Bastión VI. - zrekonštruovaný, v objekte múzeum (rímske lapidárium), reštaurácia a bar, exteriér i interiér prístupné.
Bastión VII. - exteriér i interiér voľne prístupné, pôsobením miestneho obyvateľstva objekt podlieha značnej devastácii.
Batérie VIII. až X. - v držbe podnikateľských subjektov (sklady), exteriér prístupný.
Batéria XI. - stav neznámy, nachádza sa hlboko v podnikovom areáli.
Vážske predmostie -
čiastočne zachované v podobe zemných valov, silne zarastených nepriestupnou vegetáciou.Pri návšteve Komárna rozhodne odporúčam návštevu pevnostných prvkov na maďarskej strane:
Fort Sandberg (Monostori eröd) - po odchode sovietskych vojsk je celý fort využitý ako pevnostné múzeum. Po zaplatení vstupného možno voľne bez sprievodcu skúmať celý fort na povrchu i v podzemí, vrátane streleckých galérií v eskarpe i kontreskarpe. V objekte sa nachádza vojenské múzeum, usporiadavajú sa tu príležitostné výstavy a kultúrne podujatia (v lete 2002 sa tu konala výstava, venovaná pevnosti Przemysl).
Fort Igmánd (Igmándi eröd) - objekt je udržiavaný, strážený, nachádza sa v ňom múzeum generála Klapku.
Dunajské predmostie - v centrálnom objekte (Hviezdicová pevnosť, Csillágeröd) sa nachádza veľkosklad nápojov. Interiér je čiastočne prístupný. Na mieste redutovej fronty východne od centrálneho objektu sa nachádzajú nevýrazné zemné valy, silne zarastené neprestupnou vegetáciou. V zachovanej redute západne od centrálneho objektu sa nachádza čestný vojenský cintorín.
Okrem pevnosti a objektov pohraničného
opevnenia sa v Komárne nachádza ešte jeden zaujímavý objekt. Ide o fort
(opevnenú strážnicu) pri železničnom moste. V rakúsko-uhorskej monarchii
sa podobné stavby realizovali na ochranu dôležitých mostov a komunikačných
uzlov. Je to jediný objekt tohto druhu na našom území.
Zo stavebného hľadiska ide o jednopodlažnú stavbu obdĺžnikového pôdorysu
s rozmermi cca 20x8 m a vnútornou výškou cca 3 m, postavenú z pomerne
nekvalitného betónu. V severozápadnom a juhovýchodnom rohu objektu sa nachádzajú výstupky (bastióny) na flankovanie
obvodových stien. V severnej časti objektu sa nachádza predsieň v jednoduchým
vchodom vo východnej stene, druhý jednoduchý vchod sa nachádza vo východnej
stene hlavnej miestnosti. V stenách objektu sa nachádza veľké množstvo
strieľní, vytvarovaných z betónu s kovovou vložkou, určených pre pechotné
zbrane. Objekt nemal delostreleckú výzbroj. Okrem strieľní sa v stenách objektu nachádzajú aj okná s kovovými
okenicami, opatrenými zatvárateľným strieľňovým otvorom.
Objekt sa nachádza v kroví na pravej strane železničného násypu tesne pred
železničným mostom na maďarskú stranu Dunaja. Je voľne prístupný.
Pre záujemcov o problematiku bastiónových
a im príbuzných fortifikácií existuje na serveri www.pandora.cz e-mailová
konferencia na tému fortifikácií. Príspevky a archív konferencie je možné prezerať
cez web prostredníctvom prehliadača alebo po registrácii aj pridávať príspevky prostredníctvom elektronickej pošty.
V septembri 2005 som sa zúčastnil pyrotechnickej prehliadky Ústredných pevností v súvislosti s ich opustením armádou a
odovzdaním do užívania verejnosti. Z tohto obdobia pochádzajú fotografie stavu Starej a Novej pevnosti.
Mapky a
fotografie.
Mapky a plánky |
. | . | . | . | . |
Stará a Nová pevnosť |
. | . | . | . | . |
. | . | . | . | . | |
. | . | . | . | . | |
. | . | . | . | . | |
. | . | . | . | . | |
. | . | . | . | . | |
. | . | . | . | . | |
. | . | . | . | . | |
. | . | . | . | . | |
. | . | . | . | . | |
Palatínska línia |
. | . | . | ||
Vážska línia |
. | . | . | . | . |
Fort Sandberg |
. | . | . | . | . |
. | . | . | . | ||
Fort Igmánd |
. | . | |||
Dunajské predmostie |
. | . | . | ||
Fort pri železničnom moste |
. | . | . | . | . |
. | . | . | . | . | |
Iné zaujímavosti (Maďarsko) |
. | . | . | . | . |
. | . | . | . |